مهدی رهنما عنوان کرد؛

افزایش گاز‌های گلخانه ‌ای موجب تغییرات اقلیمی شدند

۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۳ کد : ۳۸۳ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۵۲
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: بعضی از کشور‌ها مکلف شدند انتشار گاز‌های گلخانه ‌ایشان را کاهش دهند.
افزایش گاز‌های گلخانه ‌ای موجب تغییرات اقلیمی شدند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور امروز در برنامه سلام خبرنگار با بیان جزئیات برنامه هفتمین کنفرانس بین ‌المللی تغییر اقلیم که در کتابخانه ملی تهران برگزار می‌شود افزود: این کنفرانس به مدت دو روز که در این مدت حدود ۵۰ مقاله تخصصی در حدود ۱۱ پنل تخصصی با حضور مهمانان داخلی و خارجی ارائه می‌شود و ۱۰ کارگاه آموزشی هم در طول این دو روز برگزار خواهد شد.

مهدی رهنما با بیان اینکه مهمانانی از کشور‌های ترکیه، پاکستان، آلمان، ایتالیا، سوئیس، عراق، عربستان در این همایش حضور دارند گفت: برای برگزاری این همایش از حمایت سازمان جهانی هواشناسی، حمایت آی پی سی سی و حمایت یو ان دی آر آ را برخورداریم.

وی با اشاره به برگزاری دوره قبلی این همایش در ایران افزود: تقریبا از حدود ۳۰ سال گذشته هر چهار سال یک بار در ایران برگزار شده است و آخرین دوره را هم سال ۹۸ برگزار شد و امسال با توجه به این که دولت مصوبه ‌ای را برای برگزاری آن همایش داشت، سازمان هواشناسی را مکلف کرد هفتمین دوره ‌اش را امسال در تهران برگزار کنیم.

مهدی رهنما با اشاره به اینکه ایران هم جزو کنوانسیون تغییر اقلیم است گفت: در سال‌ های گذشته در اسناد بالادستی بین ‌المللی سعی شد که افزایش دمای زمین را روی یک و نیم درجه سانتی گراد ثابت بماند ولی در سال گذشته بالای یک و نیم درجه سانتی گراد کره زمین گرم شد، بنابراین اینها عوارضی است که بر اثر پدیده ‌ای است که کشور ما به نام تغییر اقلیم با آن مواجه است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور افزود: برای حفظ شرایط زندگی در روی کره زمین براساس این اسناد کشور‌های مختلف وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. بعضی از کشور‌ها مکلفند انتشار گاز‌های گلخانه ‌ای‌ شان را کاهش دهند، بعضی ‌ها مکلفند به کشور‌های توسعه نیافته و یا در حال توسعه برای این که بنیه اقتصادی‌ شان را بالا ببرند و وابستگی‌ شان به مثلاً صادرات هیدروکربن‌ ها کاهش دهند کمک مالی کنند و اینها در قالب یک برنامه عمل می‌کند.

مهدی رهنما گفت به عنوان مثال در بعضی از کشور‌ها وابستگی اقتصادشان به طور کلی به نفت است و این ذخایر هیدروکربنی خودشان به عنوان یکی از منابع انتشار گاز‌های گلخانه ‌ای شناخته می‌شود، وقتی ما به این کشور‌ها کمک کنیم به این که مصرف این ذخایر هیدروکربنی را کاهش دهند ناخودآگاه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه ‌ای کمک کردیم، اینها مواردی است که در قالب این کنوانسیون ‌ها کل دنیا به آن توجه داشته باشند و ما سعی کردیم همسو با کشور‌های دنیا به سمت کاهش انتشار گاز‌های گلخانه ‌ای برویم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور درباره وظایف این پژوهشگاه افزود: ما چند پژوهشکده داریم که یکی از مهمترین آنها پژوهشکده تغییر اقلیم که در مشهد قرار دارد و در این پژوهشکده پیش ‌بینی ‌های هفتگی، فصلی و سالانه و بلند مدت اقلیمی در خصوص پارامتر‌های مختلفی مثل بارش، دما، سرعت باد، فشار و اینها را در اختیار مراجع بالادست قرار می‌دهیم که این به تصمیم ‌سازی درست‌ تر در زمینه مثلاً مدیریت منابع آب کمک می‌کند.

وی درخصوص چالش ها با موضوع تغییر اقلیم و برنامه مدونی برای آن در داخل کشور گفت: تعداد توفان و گردوغبار‌هایی در سال‌ های گذشته زندگی بخش اعظم مردم ما را تحت تأثیر قرار داد باعث شد که براساس مصوبات در مرحله اول کانون ‌های گردوغبار را شناسایی و در اختیار سازمان حفاظت محیط‌ زیست قرار دهیم. همچنین در مرحله بعد برای کشور خودمان و ۲۵ کشور همسایه پدیده گردوخاک را پیش بینی کردیم. در بحث خشکسالی هم همین ‌طور براساس پیش ‌بینی‌ ها و رخداد خشکسالی که در گذشته داشتیم برنامه ‌های آمایش سرزمین را در وزارت جهاد کشاورزی دارند پیگیری می‌کنند، کشت ‌های جایگزین برای آن تعیین می‌کنند و هر سازمانی به یک نحوی الان دارد برنامه‌ های خودش را بر اساس اسناد بالادستی پیاده می‌کند.

مهدی رهنما گفت: در کوتاه‌ مدت اولین کار این است که باید اطلاع ‌رسانی و افزایش آگاهی عمومی را داشته باشیم یعنی اگر ما آگاهی عمومی را بالا ببریم به سمت این که با یکسری کار‌های خیلی ساده مثل تعویض درب و پنجره‌ های ساختمان ‌مان و ایزوله کردن آنها، کاهش مصرف انرژی ‌مان همه کمک کند به این که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهیم، در بلند مدت هم با برنامه ‌ریزی ‌هایی که باید صورت بگیرد باید وابستگی آن را هر چه بیشتر از سمت سوخت‌ های فسیلی، وابستگی اقتصاد کشورمان کم کنیم و به سمت انرژی ‌های نو برویم.

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم مهدی رهنما سلام خبرنگار


نظر شما :